Friday, March 09, 2007

Tillbaka igen!

Jag lovade er spännande artiklar om morot och majrova, och sedan försvann jag i en vecka. Vad hände? Jo, min dators surfhastighet sattes ner ordentligt sedan jag uppgraderat mitt virusskydd (MacAfee - jag varnar er...). Jag har en laptop som är åtta månader gammal och ett tio megs bredband, ändå tar det 3-5 minuter att ladda ner en tidningssida som DN.se. Vår andra dator som är dryga sex år laddar samma sida på max 20sek.

Ja, jo, om jag använder Internet Explorer kan jag få upp surfhastigheten, men jag blir faktiskt arg över att inte kunna använda mina andra webbrowsers på lika vilkor. Mozilla Firefox är inte så okänd att man inte kan bekväma sig att anpassa mjukvaran till den.

Just nu har jag laddat ner Ubuntu till datorn, och då går det nästan lika snabbt att surfa som det gjorde innan jag gjorde uppgraderingen. Tyvärr inte lika snabbt, vilker antyder att jag antingen har ett hårdvarufel någonstans - eller så har MacAfee ändrat i bios. Vilket av dem kan jag inte avgöra med mina begränsade datorkunskaper. Jag vet i alla fall vilket företag jag skulle vilja bombardera med kvickrot!

No comments: