Tuesday, March 27, 2007

Extraljus för nybörjare

När man odlar inomhus är det bra med tilläggsljus. Om du inte tror mig kan du se på fotoserien över min odling av salvia och mynta som nu ser ut så här:



Från början såg den ut så här. Då hade växterna genomlevt en hel svensk vinter i ett av våra mörkare fönster.



Efter några dagar under tilläggsljus såg den ut så här.



Och nu är odlingen alltså så frodig och fin att jag kan dricka myntate på färsk mynta flera gånger i veckan, och har seriösa problem med var jag ska göra av all salvia. Det är helt klart att en parkettodlare inte klarar sig utan extra lampor. Men varför?

Jo, växtens "näringspyramid" ser ut så här; ljus+vatten+jord (dvs. näringsämnen ur...). Precis som den behöve en viss mängd och kvalitet av vatten och mineralämnen behöver den också en viss mängd och kvalitet av ljus.

Under sommaren i Sverige mår inomhusväxterna ganska bra, då har vi nämligen nästan lika mycket ljus som i tropikerna. På vintern har vi däremot som bäst en tredjedel av det ljuset, i värsta fall en dryg tvåhundradedel. Vårt mänskliga öga klarar inte av att se dessa stora skillnader, men växterna gör det - och svälter.

Vill man odla inomhus bör man alltså dels tänka på hur mycket ljus man ska lägga till för säsongen, dels vilken kvalitet ljuset innehåller. Grovt delas ljus upp i blått och rött ljus, där rött ger utdragen växt (skrangliga plantor), och blått ger kompakta bladiga växter. De odlare som håller på mycket med detta har för längesedan förlorat sig in i kvalitetsdiagram, fotnötter och lux, lumen och LED. Kanske kommer jag också dit en gång, men idag tar vi baskunskaperna.

Lättaste sättet för en amatörodlare att få rätt ljus till sina plantor är att gå till Clas Ohlson och köpa deras färdiga växtarmatur (det är den jag använder på bilderna), för med den följer en speciell växtlampa. Dessutom kan man köpa extralampor på samma ställe. Om man nu vill odla över ett större område än bara en planta är det förmodligen bättre att använda en lysrörsarmatur med ett rakt, "vanligt" lysrör.

Växtlampor finns också som raka lysrör, men eftersom de flesta växter man har i hemmet brukar stå i fönstren gäller det här att komplettera solljuset, och då kan man nöja sig med ett "fullfärgslysrör". De är tämligen vanliga, och bra mycket billigare.

Det sistnämnda var intressant för min egen del. Armaturen jag hängt upp över min snabbörtagård och såddbox innehåller ett lysrör med blåvitt ljus. Trots att den hängt uppe i flera dar nu har jag inte märkt någon avsevärd skillnad på hur växterna mår - det gjorde jag med salvian och myntan. Förmodligen är det ingen bra kvalitet på det ljuset, så jag måste byta. Fullfärgslysrör kommer att stjäla en del ur min ansträngda budget, men långt mycket mindre än om jag tar 'riktiga' växtlampor. Jag kommer att hålla er underrättade om resultaten.

No comments: