Monday, March 26, 2007

Jag ville ju bara ha litet kulinariska fakta om salvia!


Det här fotot heter "sage" och är fotat av Sporkist. Du hittar fler foton av och fakta om Sporkist här.


Jösses!

Jag börjar nu få ganska mycket salvia i mina lådor, och har nått "vad gör jag med allt det här" stadiet. Vanliga odlare har det oftast på hösten, men jag misstänker att detta stadium kommer att vara året runt bland mina krukor.

Hur som helst bestämde jag mig för att göra en sökning på webben för att nå litet djupare kunskap om denna växt - och kanske hitta ett och annat recept.

En sak lärde jag mig snabbt; salvia drar bin, folk som vill att magi ska finnas och folk som gillar att röka på.

Om nu någon av mina läsare gladeligen skuttar iväg till Konsum för att prova något annorlunda måste jag göra er besvikna; det finns många sorters salvia, och den som verkligen har narkotiska effekter är en amerikansk variant. Den salvia som säljs som krydda har ingen effekt. Däremot kan den vara giftig i större mängder, så servera den inte som sallad eller till gravida kvinnor.

Jag är ingen större vän av att leka med magi, så jag skummade förbi alla råd i den genren - jag var ute efter recept. Eller åtminstone en närmare beskrivning på vad man kan använda den till. I skuggan av alla magitokar verkade min skörd på den fronten tämligen mager.

Salvia används till fet fisk, gris och får. Den är särskilt populär i Italien, där den gärna används tillsammans med rosmarin. Man kan också krydda ost med salvia. Oavsett vilket bör man använda den färsk, eftersom mycket av smaken försvinner när man torkar den. Man kan också göra te på den, särskilt för att kurera förkylningar (funkar ibland), men ska vara sparsam både med doserandet och hur länge man använder kuren - se ovan.

Jaja - jag får göra en ny räd, på matforum den här gången.

2 comments:

sedlighetsroteln said...

Men det borde gå att frysa Salvia?

Anonymous said...

hmm..jag hittade massa mer information som inte gick över knarkning och sånt...var hittade du det?!?!
kålla till exempel på www.shenet.se/vaxter/salvia.html där står det mer...aja ..lycka till nu måste jag fortsätta med min uppsatts om salvia