Tuesday, February 27, 2007

Att söka sina rötter

Den här bilden heter "off the turnip truck"
Fotografen heter Darwin Bell, och du hittar fler av hans bilder här.

Medan jag nu långsamt sätter ihop hylla och lysrör till extraljus åt mina "stora" odlingar fördriver jag tiden med att läsa in mig på de grödor jag har köpt. Som ni redan sett har jag hunnit skriva små artiklar om trädgårdsportlak och isört som ett resultat av detta. Nu har jag dock kommit in på rötterna. Jag gillar att odla rötter. De är näringsrika, kan skördas tidigt och håller sig länge i kylskåpet. Däremot var jag inte säker på om jag skulle kunna lära mig något nytt om dem. Jordmandeln är ju exotisk så det förslår. Majrovan hör man inte talas om varje dag, men den känns som en tämligen vanlig grönsak. Och sedan har vi morot. Alla vet väl hur en morot smakar? Finns det något att tillägga om den?


Min efterforskning börjar alltid på nätet, med en googling på växtens vanliga namn. Det fanns rätt mycket att tillägga om både majrova och morot. Moroten har till och med ett eget museum (och jag är inte ett dugg förvånad över att det är engelsmän inblandade). Svårigheten är snarare att skilja ut vilka artiklar som är seriösa, och vilka som är skrivna av plantskallar med mer romantik i sinnet än jord på fingrarna. Även om jag hittills alltid har nöjt mig med de listor Google kommer upp med så finns det vissa siter som jag bedömer som trovärdiga, och som får tjäna som måtstock mot de andra.


Odla.nu är ett onlineforum för odlare kombinerat med många olika faktaartiklar om grödor. Där skrivs precis vad man vill veta, och inget mer.


LivsmedelsSverige är en site producerad i lag av i stort sett alla aktörer på den svenska marknaden, från matvaruförsäljare till konsumentverket till olika svenska univeristet. Kort och saklig information, plus näringberäkningar.


Den virtuella floran En onlineflora som Naturhistoriska riksmuseet står bakom.


När man läst på här kan man gladeligen kasta sig ut i de roligare artiklarna, de som har skrivits av galna vegetarianer, fanatiska växtfans och okunniga bloggare - som jag :-) Resultatet av min efterforskning kring morot och majrova kommer under veckan.


No comments: