Tuesday, February 20, 2007

Kompost inomhus

Den här bilden heter "Still life with compost", fotografen heter Kevin Saff.
Du hittar fler av hans bilder här, och kan läsa hans blog här.

Det finns de som komposterar inomhus, vanligtvis med hjälp av maskkomposter. En av mina kompisar och hennes mamma förpassade sin längst ut i radhusträdgården sedan den börjat stinka. De var litet mer av romantiker än praktiker, så jag misstänker att de inte skötte den rätt. De som vet försäkrar enhälligt att en fungerande maskkompost inte luktar. Hm.


På sikt har jag tänkt prova själv, men inte utan att ha kunskap i saken. Kanske är det bäst att sätta startdatum tills i sommar, så jag kan ha hela härligheten på balkongen tills jag förstår mig på hur den ska skötas. I övrigt verkar det inte så svårt. Man använder tre byttor för att kunna varva kärl i lagom takt, låter de små maskarna boa i sig i en våt tidning i den första och sedan matar man dem inte med mer avfall än de kan äta. Citruskal är bannlysta ur komposten, annars verkar man kunna ha i det mesta.


Håll tummarna för mig när jag börjar....

No comments: