Saturday, February 02, 2008

Patti Moreno bygger en inomhusträdgård

Jag gillar Patti Moreno. Hon tänker på samma sätt som jag gjorde när jag startade mitt parkettodlarprojekt; vi kan inte alla bo på landet och odla vår mat. Hon har hunnit längre än jag på många sätt, och har dessutom en gård att hålla till på, så allt hon säger är inte tillämpbart för oss som odlar i lägenhet. Från hennes fem program om att göra en inomhusträdgård kan man dock lära sig en hel del, så jag lägger in dem här allihop.

Del 1 Bygga inomhusträdgården
Min kommentar: Ja, jag önskar också att jag hade en sån glasveranda, särskilt med den takhöjden. Om någon av er har det så tveka inte! Måtten på den omräknat till meter är ca 2*4. Litet om kulturskillnader och -likheter; "conservatories" dvs. vinterträdgårdar är just nu en populär lyxdetalj hos amerikanska kataloghus, vilket kan vara en orsak till varför man också säljer färdiga "indoor garden sets" som hon talar om. Jag kan också tycka att det är litet kul att hon använder IKEAs GORMhylla :-)



Del 2 Sådd och förvaring
Min kommentar: Lägg märke till proffsgrejen Patti Moreno använder för att rista fåror i jorden med. Det går bra att använda en vanlig penna också, men den är inte dum att använda - om inte annat så för att man slipper jord i sina anteckningar...



Del 3 Utöka odlingsutrymmet och fröleverans
Min kommentar: Attans, hennes hög med fröer är större än min! :-)



Del 4 Återanvända kärl till försådd.
Min kommentar: Patti Moreno säger här att det inte behöver vara dyrt att börja med odling eftersom man kan använda återvunna saker. Jag skulle vilja tillägga att man alltid ska börja billigt. På det viset koncentrerar man sig på vad det är sakerna ska åstadkomma (eftersom man måste lista ut vad som skulle kunna passa) och lär sig en massa om det man ska göra. Dessutom kan det ju vara så att man tröttnar snabbt, och då känns det dumt att ha lagt ut en massa dyra pengar på krukor. Kom ihåg att göra dräneringshål i era behållare - det visar hon inte att hon har gjort här.



Del 5 Vatten och omplantering
Min kommentar: Det här avsnittet fick mig att förstå varför man försår och planterar om (har alltid tyckt att det verkar vara onödigt jobb). Inomhus sparar det en massa plats. Duh! Här får vi också en del viktigt till livs om vatten och om hur ofta man bör plantera nya frön. Det jag verkligen skulle vilja veta är varför hon klipper rotändarna på plantan - någon som vet?

4 comments:

Anonymous said...

Jag tror jag har läst någonstans att rötter fungerar ungefär som grenar, så man kan toppa dem för att få dem buskigare, men det där med rötter känns hemskt svårt. En del säger att man ska rensa och ansa, andra att man ska luckra upp och en del att man itne ska röra dem alls. Jag kör på uppluckring och rensar om något ser dåligt ut i alla fall.

Rosengeranium said...

Tack! Rötter är verkligen ett trassligt ämne - det verkar som om det finns minst lika många åsikter som det finns odlare.

Anonymous said...

I am world wide! Thank you for the post!

Patti
www.gardengirltv.com
www.farmersalmanac.com

Rosengeranium said...

You're wellcome! :-)