Monday, April 30, 2007

Om ni känner en liten doft....


En av orsakerna till att jag ville ha en citrusbuske inomhus är att den luktar så gott när den blommar. Vi gav svärmor en och den parfymerar hela lägenheten med en doft av apelsiner och jasminte. När det sedan började lukta flytgödsel kring min calomondin, dvs. min citrubuske från trädgårdsmässan, blev jag därför litet förvånad.

Först trodde jag att det var jordbruken i närheten som låg bakom. I Uppsala är det aldrig långt till en åker som besprutas med flytgödsel, särskilt inte på våren. Sedan började jag fundera över det faktum att doften bara kändes på en begränsad plats. Sist började jag leta, och hittade en blyg blomma under ett blad.

Den luktar mycket riktigt som flytgödsel, fast bättre. Som om flytgödsel vore den onda tvillingen till en doft och den doften vore calomondin. Jag känner mig tvehågsen, men föredrar att ta blomman som ett smicker; någonting gör jag rätt i alla fall. Om jag fortsätter i den här stilen kommer jag snart ha ett antal nya citrusfrukter att göra marmelad av.

I mina sålådor har nu slingerkrassen kommit upp, och månadsmultronen är på god väg. Snart är hela samlingen uppe och fast i tråkfasen.

3 comments:

Anonymous said...

ha ha ha vad märkligt
Fikonträd kan lukta kattpiss ibland - fast bättre... :-)

Anonymous said...

Ha ha ha (igen) Din rubrik "Om ni känner en liten doft" och så reklamen strax intill - för tarmsköljning. Underbart...

Rosengeranium said...

Lol!