Thursday, April 19, 2007

Moraliskt dilemma

Jag har fått ett moraliskt problem som jag inte riktigt väntade mig. Den enda stora debatt om trädgårdsarbete som jag kan minnas är huruvuda man ska använda gifter för att bekämpa ohyra och det verkar majoriteten vara överens om att man ska vara försiktig med.

Men

Jag är en av de få, kanske den enda, i Sverige som försöker odla grönsaker i stor skala inomhus. Det gör att mitt faktasökande blir intressant, jag får ofta plocka delar ur böcker och hemsidor som egentligen handlar om andra saker. Trädgårdsböcker för små trädgårdar har visat sig vara den bästa källan när jag vill läsa på svenska. Och eftersom det finns många fördelar med att läsa in fakta på sitt eget språk gör jag gärna det. Är man den enda svenska som odlar grönsaker i kruka finns det dock inte så många hemsidor att tillgå.

Däremot har jag upptäckt att det finns svenskar som odlar växter hemma, sådana växter som inte är klassiska krukväxter. De odlar droger.

Under mina faktasökningar har jag hittat åtminstone ett forum för drogodling, helt öppet och sökbart för Google. Hittills har jag konsekvent vägrat att gå in på dem. Jag är själv absolutist och så känslig för stimulantia att jag inte ens tål alla örtteer*. I allmänhet missionerar jag inte om att avstå från sprit, för det är tämligen uppenbart för mig att de flesta kan hantera drycken och då kan man väl få ta sig en nubbe eller två. Däremot är det fruktansvärt påfrestande för mig att lyssna på eller läsa ett resonemang om att droger inte är så farligt och att det är väl upp till var och en om man vill punda. Särskilt som det ofta är så att personen som för resonemanget inte är mottaglig för argument utan mest vill hamra in sin åsikt.

Som ni förstår är jag inte road av droger, och många är ju dessutom förbjudna, både att äga och odla, så vad gör jag med alla de träffar jag får på drogodlarforum? Dessa människor måste ju vara experter på att odla växter i små och mörka utrymmen. Är det inte litet onödigt att experimentera sig fram till kunskaper som redan finns och som man kan läsa sig till på några minuter?

Kanske. Jag vet inte. Jag har sett droger föröda flera människors liv, det känns som om det här är fel sätt att vinna kunskaper om trädgårdsodling.

*Jag läser alltid på paketen innan jag köper örtteer. Det finns en fördom om att örter är milda och ofarliga, men man ska komma ihåg att både opievalmo och cannabisplanta är örter - och de är bara de allmänt kända örterna med stark påverkan. Det finns många fler, särskilt bland våra vanliga kryddor.

2 comments:

Anonymous said...

Personligen skulle jag aldrig gå in på en hemsida som uppmuntrar odlande och användade av narkotika. Försök skaffa dig information på annat sätt. Leta upp orkideodlarnas hemsidor. Där kanske det finns användbara tips. Men troligvis har du redan försökt med dem eller hur?
Gumman

Rosengeranium said...

Nej, faktiskt inte. Tack för tipset.