Monday, January 22, 2007

Yogurt-med-gubbe-på trädgård



Så här ser min lilla trädgård ut just nu. Jag passade på att ta ett foto när jag samlade in alla krukor för att vattna. Visserligen har jag fat under, men vattenbehållaren gör det svårt att beräkna hur mycket som flödar över, så jag tog det säkra före det osäkra och ställde allting på diskbänken. Som ni ser är plantorna fortfarande i groddbladstadiet - jag skulle vilja kalla det tråkfasen. Bladen ser likadana ut från dag till dag, och verkar inte göra någon ansats till att bli större. Jag funderar litet smått på att gallra bland plantorna. När jag sådde var jag osäker på grobarheten och lade ganska många frön i varje hål - det var ju trots allt gamla fröer jag jobbade med. Som ni ser av bilden hade jag inte behövt oroa mig så.

Däremot har jag problem med vattnandet. Jorden är lucker och lätt, och jag använder en inomhuskanna - ni vet en sån där som vattnar i enkel stråle istället för att strila genom en sil. När strålen träffar jorden gräver den ett djupt hål och kan i värsta fall spola loss en eller fler små plantor. Jag försöker motverka det genom att vattna runt, runt i krukan, men det gör inte så stor skillnad. I värsta fall får jag låna lillens leksaksvattkanna och använda den.

No comments: