Sunday, January 21, 2007

Varde ljus!

Jahapp! I mitt köksfönster har jag en stor självvattnande kruka fylld med salvia och mynta. Den såg ut så här i torsdags:



Knappast någon upplyftande syn, eller hur? Detta är resultatet av viss vanvård kombinerat med för lite ljus. Men lösningen finns på nära håll - Clas Olson säljer dessa:



Fråga mig inte varför den heter "Megaman" - jag tänker hela tiden på den som "hiphoplampan". Enligt texten utanpå är den perfekt för att ge plågade växter tilläggsljus. Eftersom vetenskapligt pålitliga undersökningar visat att man inte behöver speciella växtlampor (grovt förklarat; de lyser extra mycket med ljus som plantor tycker om) utan att det duger med vanliga lysrör var jag bara ute efter lampskärmen. Det visade sig dock att en växtlampa följde med i föpackningen, så jag tackade och tog emot.



Som ni ser på bilden var lampan tänkt att ha i taket, som en taklampa. Jag ville sätta den i ett väggurtag och använda den som fönsterlampa. Alltså skarvade jag sladden och satte på en ny kontakt.



Skarva sladdar och byta ut kontakter är något man lär sig i skolan, MEN MAN SKA ABSOLUT INTE GÖRA DET OM MAN INTE ÄR HELT SÄKER PÅ VAD MAN GÖR - STARKSTRÖM DÖDAR! Jag har en make som är elbehörig och som nyfiket (men onödigt) sprang in och ut ur rummet för att se hur jag klarade mig. Mitt enda misstag var att jag monterade kontakten på sladden utan att trä på kåpan först - en klassiker, enligt honom.



Dåså, sladden var skarvad och den nya kontakten var påsatt, så då kunde jag plocka fram en timer och hänga upp hela härligheten i mitt köksfönster. Timern satte jag på ljus mellan 05.30 och 19.30, eftersom jag hört att växter behöver 12-14 timmars extraljus. Nu ser det alltså ut så här i mitt köksfönster.



Den risiga växten har nu fått ett lila och läskigt ljus att bada sig i. Tänk, teknikens under...

No comments: