Tuesday, January 30, 2007

Den goda jorden...?

Hm, jag har uppdaterat mitt bloggerkonto till det nya och finessfyllda Blogger (*ting*), därav min cybertystnad. Nu håller jag på och leker med finesserna och har redan hunnit tappa bort ett inlägg. Lyckligtvis innehöll det bara en bild, så det blir inte svårt att rekonstruera, men retsamt är det.



Bilden? Jo, se här; detta är två av mina salladskrukor.  De är planterade vid samma tillfälle och i samma jord - billig såjord som förmodligen inköpts på Coop. Ljusförhållandena är något olika - den ena står i söderfönster, vilket den andra inte gör. Å andra sidan står den precis i närheten av tilläggslampan med det lila och läskiga ljuset som ska vara bra för plantor, och jag vill gärna tro att det räknas.

Ja, det är den vissnade plantan som inte står i söder. Känner man på jorden i krukan har den sjunkit ihop till en hård kaka vid vattningarna - en fuktig torvkaka som verkar kväva rötterna. I söderkrukan är jorden fluffig och mer förlåtande. Men jag använde ju jord ur samma säck ju! Varför uppför den sig då annorlunda? Jordkvaliteten har säkert något med saken att göra, men i övrigt kan jag bara skylla på antingen bevattningsteknik eller ljusförhållanden. Här krävs mer forskning! (Hurraaaaa!!!)

No comments: