Tuesday, January 20, 2009

Flytande guld

Jag fick en förfrågan på Indoor Gardener om jag kunde skriva litet mer om de naturliga gödningsmedel jag nämnde kort i förra posten. Den rådande finanskrisen har gjort det viktigt att kunna odla sin mat så billigt som möjligt. Och jag tycker det är en utmärkt idé - gödning är något jag gärna lär mig mer om. Här kommer alltså en miniserie om billiga och naturliga gödningsmedel.

Urin är ett av de bästa gödningsmedel människan känner till; flytande, koncentrerat, helt rent och gratis. Det är bättre än många syntetiska gödsel man kan köpa, och en uträkning ger vid handen att man pissar bort ca 20-30 kronor varje gång man går på toaletten.

Men

det kan lukta. Jag minns hur urindoften stod kring husknuten på kolonilotten där mina föräldrar tömde lillsyrrans potta. Det går att få luktfria odlingar om man hanterar urinet rätt. Jag har inte provat dem än, men det är enkla regler som de flesta klarar av; använd färskt urin och späd ut den. Vill man vara extra säker kan man mylla ner gödningen. Om det ändå börjar dofta komnmer lukten att försvinna efter ett dygn.

Använder man sin egen urin behöver man sällan vara rädd för smitta. Kisset är i sig sterilt. Kroppens bakterier går ut via bajset, så om urinet blandats med bajs (eller om man skördar vätskan från en större samling urinseparerande toaletter) bör man lagra kisset upp till sex månader för att smittämnena ska dö. Äter man medicin ska man tänka efter, särskilt om man kurerat sig mot mask - även maskarna i jorden påverkas av sådana ämnen och dem vill vi ju ha kvar. Personligen skulle jag låta bli att använda min urin om jag ätit starka, receptbelagda mediciner men ta av det om jag äter vanliga smärtstillare typ magnecyl eller ibumetin.

Hur gör man då? Jo, "guldvatten" blandas enligt följande recept:

1del urin
9-10 del vatten

Sedan vattnar man nära jorden för att undvika brännskador och fläckar på planorna. Detta minskar också risken för lukt. Minst en månad innan man ska skörda byter man till ett annat gödningsämne för att vara på den säkra sidan för smitta och dylikt - detta gäller särskilt om man odlar sallad.

Om man odlar utomhus är det egentligen ingen nackdel att det luktar; doften lär ska skrämma rådjur på flykten. Man kan kosta på sig att slarva litet med kisshanteringen. Inomhus måste man vara nogrannnare, inte bara för att det är o-chict när det luktar kiss, utan för att doften sätter sig i väggarna. Glädjande nog går det att använda helt doftfritt, jag har hittat två exempel på det.

Summan av kardemumman är att kiss är ett utmärkt gödningsmedel som går att använda av parkettodlare även om det är enklare att ha utomhus.

Om du vill läsa mer
Artikel om gödningodla.nu
Tråd om att gödsla med urinAlternativ.nu
Toa-avfall blir hygiensk gödsel artikel från SLU (Sveriges LantbruksUniversitet)
Guidelines on the Use of Urin and Faeces in Crop Production från EcoSanRes

7 comments:

Anonymous said...

Spännande. Ska du testa uringödning inomhus nu? Själv hade jag nog varit lite nervös över just lukten. Men ute känns det helt ok tycker jag. Även jag har hört det där att lukten ska skrämma bort rådjuren och det låter ju toppen!

Rosengeranium said...

Jag drar mig fortfarande litet för att prova inomhus. Just nu prioriterar jag projekten nya såddfönster och levande vägg framför det. (Låter bättre än att jag drar ut på det :) )

Om jag inte gjort mig av med kolonilotterna kommer jag att använda mig av det där i sommar, så utomhus blir det provodling.

Anonymous said...

Funderar du på att avveckla utomhusodlingen helt? Varför då i så fall?
När barnen var små och kissade på pottan använde jag det som gödning - men inte nu. Det har känts lite för bökigt. Hittills i alla fall.

Rosengeranium said...

Kolonilotterna tar mycket tid, och det är inomhusodlingen som jag vill satsa på. Det är mer sport i den :)

Fast jag har svårt att ta beslutet - det är ju skoj utomhus också.

Anonymous said...

"Guldvatten" är verkligen guld för växterna. Jag körde mycket med det i somras. Mest blommorna men även tomaterna fick och de tackade för det! I år ska jag försöka odla mer grönsaker och då blir det mer användning av kisset. Jag har en plastdunk som det tidigare varit flytande tvättmedel i på toan. Häller sen en skvätt i varje kanna vatten. Har inte känt någon lukt av det.

cS said...

Efter ditt inlägg blir det nog till att skaffa en potta på Koloniet. Vet att en del gamla kolonister använder egen urin till sina luktärter med fina resultat. /Claus

Rosengeranium said...

Morsan: Låter bra. Du gör som man ska, och det är det jag tror är nyckeln till det hela. De jag stött på som fått lukt har uppfunnit egna metoder (som att tömma kisset först och sedan hälla vatten över) och det verkar straffa sig litet.

Cs: Ingen dum idé alls. Dina växter kommer att älska dig :)