Wednesday, May 20, 2009

Citronmeliss och sköldkörtelhormon

Förkylning! Citronmeliss ska vara viruhämmande - jag har provat med citronmelisste vid tidigare förkylningar och tyckt mig känna skillnad (jag var dock inte så vetenskaplig att jag säkert kan säga att det berodde på örten och inte placebo). Jag skulle gärna hinka i mig sånt te nu, men jag kan inte eftersom:

1. Jag har inte tillräckligt med citronmeliss

2. Jag äter levaxin

Skäl ett kan nog alla förstå, men kanske att skäl två kräver en närmare förklaring; levaxin är sköldkörtelhormon som jag måste äta eftersom min egen sköldkörtel inte fungerar som den ska. Citronmeliss hindrar upptaget av levaxin i kroppen, så jag måste begränsa min användning av örten om jag vill hålla mig frisk på andra sätt.

Se där ett enkelt exempel på att även örter är "kemiska" och kan reagera med konventionella läkemedel. Och tvärtom för den delen. Tänk på det när ni odlar örter för huskurer inomhus och skaffa ett bra örtlexikon.

(Jag är en vän av böcker, men medan ni letar kan ni ta och använda er av Plants for A Future's databas - här är deras sida om citronmeliss.)

5 comments:

Annanann said...

Hej, jag käkar också Levaxin. Ska man undvika citronmeliss helt, eller bara undvika att ta det för nära inpå tablettintaget? Jag har faktiskt inte hört detta tidigare, men har ju "bara" ätit Levaxin i två år!!!

Nina said...

Hej!
Snubblade in här när jag googlade på groddar.

Det var intressant av få reda på att citronmeliss hämmar upptaget av levaxin. Det hade jag ingen aning om, äter själv levaxin och liothyronin.

Det jag vet om att man inte ska äta inom två timmar från det att man har tagit sin levaxindos är kalcium och sojaprodukter.

Vet du om det är något mer som påverkar levaxinupptaget.

Jag har också en förkylning.

Har inte läst så mycket på din blogg men när jag såg inlägget om levaxin kunde jag inte låta bli att skriva lite.

Du får ha det så bra.

Rosengeranium said...

Annanann och Nina: Tillvaron blir litet tråkigare när man äter levaxin för det är en del som man inte kan äta hur som helst av. Kalcium och soyaprodukter (som Nina säger) och kål kan påverka - precis som citronmeliss.

Själv har jag alltid resonerat så att eftersom jag inte fick en lång lista märkt "Akta dig för det här!" med mig från doktorn, så är det nog inte totala förbud som gäller. Snarare är det så att man ska vänta tills levaxinen tagits upp av kroppen (två timmar verkar vara en logisk tidsgräns) innan man ger sig på ovanstående produkter.

Känner man sig osäker eller undrar mer ska man fråga en farmaceut eller sin doktor - det är alltid bra att vara på den säkra sidan.

Esbe said...

Det låter intressant, även om jag inte äter något sådant. Och inte dricker jag citronmelisste heller.

Skulle du vilja tipsa om några bra örtböcker?? =)

Rosengeranium said...

Uj! Det är mer än femton år sedan jag var inne på örtböcker... Ska ta en titt på vad som finns.