Tuesday, October 28, 2008

Parkettodlaren kommer tillbaka!



Ni kanske undrar vad jag har gjort? Tänkt, mestadels, jag behövde tänka. Tyvärr åts ena veckan upp av norovirus, så de presenter jag tänkte ha med mig till er måste skjutas upp ett tag. Just nu sitter jag och bloggar på mitt favoritkafé och försöker låta bli att tänka på vilken kliché jag är. Konstgjorda växter har de, så jag besparar er en bild. 'Även en skabbig levande blomma är vackrare än en prunkande plastväxt' för att travestera de gamla indoeuropeerna*.

Jag har ett antal planer för bloggen. Närmast på tur står att göra nysådd inför Julen. Jag drömmer om att servera färska tomater och bladgrönt på julbordet. Nästa post blir ett bildreportage över en nysådd med allt vad det innebär, så att ni kan får en djup inblick i dess (ganska grunda) mysterier. Jag hoppas kunna göra fler poster i den stilen. En annan plan är att prova fler grödor och odlingsmetoder för att få högre avkastning. Om jag någonsin kommer att bygga de planerade såddbänkarna vet jag dock inte, vissa saker kanske man måste lämna till förgängelsen.

Med detta sagt önskar jag en Glad Diwali! till alla som firar den.



*Det ursprungliga ordspråket lyder "Även en mager häst är vackrare än en välfödd åsna".

2 comments:

Anonymous said...

Det var ju kul att avbrottet är över! Lägger till dig i min blogroll också - så hittar jag hit lite lättare i fortsättningen.
Hur gör du med ljus till tomatodlingen nu på vintern? Hur mycket energi går det år för att odla den typen av gröda inomhus?...man börjar ju tänka mer på sånt också i lågenergilampans årtionde....Fast inte kan det bli mer än om man ska köra tomater hit från nordafrika antar jag.

/Monica

Anonymous said...

Låter oerhört intressant, ser mycket fram emot såddinstruktioner, peppad att själv pröva på i liten skala, det du gör är imponerande! Tack för inspiration!