Thursday, September 04, 2008

Lök


Fick vår veckoranson av ekologiska grönsaker levererade idag. Vi har väntat på lök, och nu kom den - i form av en enda handbollsstor rotfrukt (ja, det är en normalstor tennisboll på bilden). Så opraktiskt. Jag är ingen vän av att lägga halva lökar att vänta på ett fat i kylen, så det enda jag kan använda den här till är en gigantisk chili con carne, eller måhända en större ost- och lökpaj.

Det påminner mig om att vissa akvaponiodlare jag tittat på den senaste tiden har odlat vanlig gul lök i sina system. Jag kan alltså fortfarande hoppas på att odla rötter inomhus! Företrädelsevis rötter av rimlig storlek.

2 comments:

Lilla B said...

Ungsbakad fylld lök är inte alls dumt!

Rosengeranium said...

Heh, den löken skulle ha räckt i en hel vecka som ugnsbakad :) Det blev en ost och lökpaj trots allt. Ska prova ugnsbakad lök i alla fall vid tillfälle; lök är en bra och billig grönsak som ofta blir god. Tack för tipset!