Friday, January 25, 2008

Droger är dumt!

Den här bilden heter "No Drugs" och är tagen av Jo Simon. Du hittar fler av hans bilder och hans flickrprofil här.

Det förtjänar att sägas mer än en gång; droger är dumt! När jag surfar YouTube i jakt på intressanta videor om inomhusodling är minst 75% av det jag hittar olaglig odling av cannabis. Dyker det upp en människa i någon av filmerna har han (hittills har jag aldrig sett en hon), ofta en attityd av att jobba för Det Rätta (tm).

Så puckat!

Jag är själv nykterist. I själva verket är jag rent fruktansvärt drogfri eftersom jag heller inte röker och varken dricker kaffe eller te. Mina enda svagheter är choklad (dvs. teobroma) och religion (som vissa räknar till drogerna). Många droganvändare skulle då påstå att "jag inte förstår vad det handlar om". Må så vara, jag har aldrig sett ett rus inifrån. Men när jag är nykter ser jag också de sidor av ruset som användaren antingen inte ser, eller inte vill se. Varje drog har sin egen grupp av nackdelar, och tro mig, ingen av dem har kunnat bli överskuggade av drogens fördelar.

Så om du tänker odla inomhus; odla grönsaker. Tro mig, du kommer att må mycket bättre i längden.

6 comments:

Anonymous said...

Intressant med inomhusodling av grönsaker! Är själv intresserad av både inomhusodling och grönsaksodling men inte ännu i kombination. Ser fram emot att följa din blogg. Inomhusodling är ganska energikrävande så det är nog därför det är lättast att räkna hem för mer exklusiva grödor.

Jag respekterar din åsikt om droger men delar den inte. Droger, både lagliga och olagliga, har en plats i mitt liv. De ger mig en chans att se på tillvaron från ett annat perspektiv, det är alltid stimulerande även om man ska vara medveten om att det också finns risker!

För övrigt var det någon vis man som sa att man aldrig ska tro på en människa som säger "tro mig", du gjorde det 2 gånger i de 3 sista meningarna. ;)

Rosengeranium said...

Heh, då ska jag undvika "tro mig" ett tag :-)

Nå, man kan säga mycket om droger, men jag är inte ute efter en stor debatt, bara att markera jag är emot. Jag har sett för mycket av drogernas baksidor för att låta bli att påpeka att jag inte vill bidra till odling av sådana.

Fördelen med inomhusodling i lägenhet är för övrigt att man snyltar på energi som redan används; dvs. uppvärmning av lägenheten och en del av belysningen.

Anonymous said...

Hej!
Du verkar vara rätt säker på din sak, att droger har mer nackdelar än fördelar.
Men cannabis, som du nämner, har faktiskt många medicinska effekter, och används lagligt i många länder som medicin.
Det är effektivt mot b.la fibromyalgi, MS, reumatism, sömnsvårigheter, ätstörningar, ADHD för att nämna några.
Nackdelarna då? Om man ska tro på vad staten har att säga så kan man få psykos, börja med tyngre droger, få gratisrus med såkallade "flashbacks" osv.
Psykos går jag med på, med det gäller bara psykiskt instabila personer med latenta psykoser. Resten är bullshit, bevisat.
Dessutom kan man säga att cannabis är dåligt iochmed att det är olagligt, vilket skapar en stor kriminell marknad.

Så visst har cannabis mer fördelar än nackdelar! Man måste vara öppen för ny information.

Rosengeranium said...

Tja, jag ser som sagt mer av nackdelarna än den som använder drogen själv vill se. Det gäller för övrigt alla droger - inte bara cannabis.

Jag vet att cannabis har medicinska fördelar, men då ska den användas som medicin också - dvs. ordineras av doktor och säljas av apotek eller ordinerad återförsäljare. Det är en för stark drog för att vara receptfri, särskilt som den lagras i fettvävnad och finns kvar i kroppen även efter det akuta ruset (lite olika längd beroende på hur mycket man använt drogen innan man slutat).

Vad det gäller att vara öppen för information: Du är inte själv så öppen för information som säger emot det du vill höra. Nästa gång; skriv under med ditt namn. Om du inte vågar stå för det du säger - är du då verkligen säker på att det är rätt?

Anonymous said...

Man kan inte jämnföra cannabis med "alla" andra droger, menar du alkohol, nikotin och koffein också? eller bara olagliga droger?
Det finns faktiskt droger som är farligare än andra, i toppen på skalan har vi heroin, kokain och alkohol, längst ner på skalan finns kat, koffein och cannabis.

Det som lagras i fettvävnaderna från cannabis är bara restprodukter, det har alltså ingen effekt efter att ruset är över.

Information... jag är öppen för ny information, den informationen du ger har jag hört i skolan av poliser och lärare när jag var mindre. Det är ingen ny information.

Anledningen att jag skriver anonymt, är att jag har dåliga erfarenheter av att lämna mitt namn i en diskution om cannabis, man blir lätt kallad för pundarjävel och får läskiga mail.

Cannabisen finns på den kriminella marknaden, eftersom staten har gett den i händerna på dom kriminella p.g.a nuvarande lagstiftning.
Vore det lagligt så skulle kriminella förlora en stor inkomstkälla, och alla skattepengar man betalar till polisen kan läggas på att fånga Brottslingar! Såna som faktiskt skadar människor.

Rosengeranium said...

Jodå, man kan mycket väl jämföra cannabis med andra droger; den är just en _drog_. Och du har rätt, jag menar alkohol, nikotin och koffein också. De fungerar på olika sätt allihop, och har olika acceptans i samhället, men ingen av dem är ofarlig.

Du räknar upp cannabis, kat och koffein som de mest ofarliga drogerna. Då undrar jag om du någonsin sett det här drogtestet
http://www.coffee.co.uk/spiders.html
Den enda drog som är värre än coffein (i en akut berusning) är "chloral hydrate" dvs. knockoutdroppar. Marijuana är den drog som ser minst farlig ut, av nätspinnandet att döma, men inte heller där är resultatet speciellt upplyftande.

Om du redan har hört den information som jag skrivit ner, varför har du inte lyssnat? Det är inga lögner - jag har sett resultaten, både ute i samhället och på mentalsjukhus. En drog tar bort omdömet även när man är nykter i och med att man förälskar sig i den. Det är ingen slump att det finns en balett tillägnad kaffet, till exempel, eller att det finns ett antal olika tidningar som skriver enbart om vin, kaffe och choklad. (Jag har till och med hittat ett magasin enbart tillägnat whisky.)

Om du tycker det är så obehagligt att få läskiga mejl så borde du fundera på hur det är att få de inlägg du har skrivit anonymt. Du gör det du inte vill utsätta dig själv för. Du sätter med andra ord dig själv framför andra - och vågar inte ta konsekvenserna av dina åsikter. Lågt.

Du sätter fingret på ett knutigt problem när det gäller lagstiftningen. Erfarenheterna från Förbudstiden i USA och spritförbudet i Norge är just att maffian får ett uppsving när man förbjuder alkohol. Samtidigt är det inte så enkelt att en legalisering skulle ta bort vare sig maffia eller olaglig försäljning av droger. Den svarta ekonomin är bra på att hitta nya utkomster (introduktion av nya droger till exempel, eller för den delen ta kontroll över begravningsbranchen som man gjort i Ryssland), och i Sverige förekommer fortfarande olaglig tillverkning och försäljning av alkohol. Några av de värsta alkoholförgiftningarna brukar komma av olagligt såld och hembränd sprit.

Du skriver att polisen skulle få tid att fånga brottslingar, sådana som verkligen skadar människor. Cannabis fördubblar chansen att få en psykos, ett av de mest fruktansvärda psykiska tillstånd som finns. Det kallar jag att verkligen skada.