Thursday, December 11, 2008

Trött parkettodlare ordnar julinsamlingar

Fy, först lunginflammation och sedan vinterkräksjuka - jag är ganska mör just nu. Jag sitter stilla och plantorna får klara sig själv i sina krukor. Det ser ut att gå bra, tack vare att vi haft molniga dagar och att jag kunnat använda mina livlinor som 'planerat'. Parkettmaken är för övrigt hemma och tar hand om både mig och sonen, så jag kan ta det lugnt.

Konstigt nog kan jag också ta det lugnt när det gäller Julen; all julmat och de flesta klappar är redan köpta. Jag vet inte riktigt hur det gick till, vanligtvis brukar vi flänga som skollade troll vid den här tiden. När jag nu kan fila på detaljerna tycker jag att också den här bloggen kan få julklappar, på ett mer cybernetiskt vis.

Men ändå på ett konkret sätt; jag har lagt upp två insamlingar på WebaidShop.se. Gör både mig och en massa andra människor glada genom att bidra till antingen

Parkettodlarens ekokursinsamling

"Det är fosterföräldrarna i Give a child a family-programmet [i Sydafrika] som erbjuds kursen. De får inga pengar för att de tar hand om ett extra barn. Däremot kunskap som gör att familjen kan få bättre ekonomi.

Med små förbättringar kan skördarna bli större. Att förgro plantor, anlägga kompost, göra gödsel av djurspillning istället för att köpa konstgödsel är några av sakerna som står på schemat."


eller (eftersom jag inte kan motstå julklappar)

Parkettodlarens julklappsinsamling

"WebaidShops speciella julpaket till barn i Afrika. Vi har 1400 klappar till försäljning och de är fördelade på barn i Sydafrika , Burkina Faso, Kongo Kinshasa, Uganda och Etiopien.

Barnen kommer alla från mycket svåra förhållanden och finns i olika projekt som Läkarmissionen stöder. Klapparna innehåller en nyttosak (som t ex skor), någon leksak och lite julgodis.

Paketen kommer att delas ut vid julfester som våra partners på plats ordnar."


WebaidShop.se är en del av Läkarmissionen - som har 90-konto. Jag har inte hittat någon ickekonfessionell svensk insamlingsorganisation med en liknande service (tipsa gärna i kommentarerna om ni vet), men jag är glad att kunna lägga upp en insamling som ansluter till Parkettodlarens odlingstema. Även när man odlar grönsaker inomhus tänker man på att det finns en värld därute.

No comments: