Friday, December 05, 2008

En god skörd på biblioteket

Jag var ofrivilligt offline igår i och med att jag besökte Uppsala Stadsbibliotek. Caféet mitt emot brukar har ett juste wlan, men just igår strejkade det. Attans!

Hur som helst gjorde jag en del fynd i hyllorna. Ni vet, jag har just tillfrisknat från lunginflammation och borde inte anstränga mig. Och om man inte ska anstränga sig kan det ju vara lämpligt att bara låna en bok. Mitt knarkande av odlingslitteratur har nu gått så långt att jag satsade på jordbrukshyllan. Jag har tidigare lånat en grundbok för jordbruksgymnasier och tänkte läsa den igen. Nu fanns den inte inne så det blev

"Ekologiskt lantbruk, odling och djurhållning" av Inger Källander

istället. En vettigt skriven bok så långt jag har läst.

När jag inte kunde sitta och surfa på mitt favoritkafé återvände jag till biblioteket efter lunch - fortfarande i tron att jag bara skulle låna en bok. Men en mycket liten bok till kunde jag ju kosta på mig

"Är eko reko? Om ekologiskt lantbruk i Sverige"

En forskningsrapport som får plats i handväskan stöter man inte på varje dag. Dessutom har någon dregglat kompost (?) över sidorna, och jag börjar tycka att något av charmen med låneböcker är de där små spåren från tidigare lånare.

Det jag kanske inte skulle ha gjort var att först gå förbi torget där bibliotekarierna störtexponerar böcker de tycker att man ska låna, och sedan ta en titt på (ödestrummor) folianthyllan.

Två folianter och en vanlig bok senare vacklade jag iväg med ryggsäcken full för att hämta sonen på dagis. Jag menar, när det lackar mot jul kan det vara bra att läsa

"Jul för stora och små"

pikant nog illustrerad med två barnzombier på framsidan (ibland undrar jag hur illustratörer tänker). Dessutom, som den romantiker jag är, kan jag inte gå förbi titlar som

"Plantera din trädgård med inspiration från bibeln"

och

"Shakerträdgården
skönhet och funktion"

Tillsammans med laptopen i ryggan blev det en rejäl last, men eftersom jag överlevde hemfärden tillsammans med sonen får jag nog säga att jag börjar bli frisk igen. Hurra!

No comments: