Monday, December 01, 2008

Jag har fått något jordt...

Idag tog jag mig kraft att plantera om några av mina såddlingar. Jag insåg snabbt att jag inte skulle orka ta hela omgången i ett svep, utan beslöt mig för att börja med äggplantorna eftersom de såg piggast ut. Det blev också ett mycket större företag än man skulle kunna tro; terracottakrukorna skulle blötläggas, den färdigblandade jorden såg ut att ta slut, vilket innebar att 'ny' måste steriliseras och blandas till. Den använda jorden som skulle bli ny var torr som fnöske, och jag gjorde nog av med fem liter vatten för att fukta den så pass mycket att den skulle tåla en vända i ugnen utan att börja pyra (luktar hemskt).

Allt det där blev gjort, och jag hade sen nöjet att blanda min egen krukjord. Jag tog fram en maskkompost och skördade färdig gödsel med handen direkt från ytan. Inte så organiserat kanske, men en början. Denna blandades med steriliserad jord, den färdiga jord som fanns kvar och vatten. Ska bli intressant att se hur det blir.

Något som jag nu kan rekommendera är cocosfiber. Ni kanske minns att jag fick med mig några briketter hem från Nordiska Trädgårdar i våras. Jag blandade den med min jord och har använt resultatet till både tomater och annat. Fungerar jättebra. Fibrerna ger jorden struktur och förhindrar att man får en igentorkad skorpa överst i krukan (ni vet den som hindrar att vattnet tränger ner i jorden när man glömt att vattna och sedan ska rädda sin växt med en rejäl skvätt). Jorden blir också trevligare att handskas med när man planterar och gräver i den. Det faktum att man köper fibrerna sammanpressade i briketter gör dem lätta att förvara, ytterligare ett plus i en inomhusodlares värld.

Jag kommer att köpa en generös omgång cocosfiber så fort jag får chansen (just nu har jag ebb i kassan - annars kan man köpa direkt från Sverigeimportören, här). Dels kommer jag att använda det som jordförbättring, dels kommer jag att ha det som bäddmaterial i maskkomposten. Nu har jag provat tidningspapper, upprivna äggkartonger och uppblötta löv, jag misstänker att cocosfibern kommer att vara det enklaste alternativet. Vidare rapport kommer.

No comments: