Tuesday, December 16, 2008

Plantvård

Det bästa gödseltips jag har hört är att alltid ha litet näring i vattnet när man vattnar. Plantor äter som vi; litet i taget. Om vi skulle få näring en gång i veckan (eller ännu mer sällan) skulle inte vi heller må så bra - ens om vi då åt trettiofem måltider i ett svep. Växter fungerar likadant. Självklart egentligen, men vi verkar hoppas att jorden ska fungera som ett skafferi och behålla näringen tills den behövs. Det gör den inte alltid, och det finns chans att man vattnar ur den när man överfyller krukan.

Jag har vattnat med svag näringslösning i cirka två månader nu. Har jag märkt någon skillnad? Jo, mina tomater har satt mycket mer och större frukt. Tomater är glupska varelser så jag är inte förvånad. Övriga växter kan jag inte mäta skillnaden på, men de ser friskare ut. Just nu har jag inte så många vuxna växter i omlopp, men det ska bli intressant att se hur det ser ut när jag har fullständiga bänkar igen.

Och just det - det är dags att ta fram högtryckssprutan igen och jaga trips - gräslöken börjar bli både lockig och skallig.

2 comments:

Tyra said...

Vilka proportioner har du mellan vatten och näring?
Mina växter är allt annat än lyckliga och skulle nog uppskatta näring. (Framför allt är de flesta i behov av omplantering, men det får väl vänta till våren.)

Rosengeranium said...

Hm, jag är ännu inte säker på om jag har valt rätt dos, så du får ta det med en nypa salt; en halv deciliter "maskkiss" (vätska ur maskkomposten) till en och en halv liter vatten.

Använde jag ett flaskmedel (typ blomstra) som rekommenderar en dos en gång i veckan skulle jag nog ta den dosen och dela upp den på antalet gånger jag vattnar i veckan (sju i mitt fall).