Thursday, November 13, 2008

Jag har äntligen fått tummen ur!

Idag har jag äntligen tagit hand om maskkomposten. Efter att ha trilskats med att bygga barriärer i flera veckor läste jag av en händelse i "Worms Eat My Garbage" (standardverket för maskkomposterare) och insåg att det inte behövs. Duh!

Det blir säkert mer städat i en maskkompost om man sätter en hålad barriär mellan gammal och ny kompost, men om det fungerar utan den kan jag låta mina komposter (för det är två nu) stå så ett tag. Kanske jag till och med bygger bra mellanväggar till slut.

Det var fascinerande att gräva runt i det som nu mest ser ut som en brun sörja. Vilken massa maskar där fanns! Stora som små i stora klungor. De trivs uppenbarligen. Men de hade inte ätit upp ordentligt, det stank om den mat som fanns kvar. Måhända är behållaren litet för tät - jag måste slå upp det där.

3 comments:

Anonymous said...

bara en tanke, det är inte så att de får för mycket mat och att det är därför som de inte äter upp?

fö, nu är tiny timmiesarna på väg upp, återigen tack för tipset :-)

TYRA Hallsénius Lindhe said...

Fy så läskigt, det skall väl inte lukta mycket alls. Jag har ingen maskkompost men skulle vilja prova på, vi får völ se. Lycka till, ha en trevlig helg / mvh Tyra
TYRA'S GARDEN

Rosengeranium said...

ms.Noob: Jag är inte säker; själva maskkomposten har inte luktat, och det ska vara tecknet på att maskisarna får mat i rätt takt. Jag matar dem dessutom alldeles för sällan om man ska gå efter handböckerna. Det är nog snarare så att maten går åt långsammare än man tror.

Tyra in Vaxholm: Komposten luktar inte så länge jag inte rör runt i den. För att en maskkompost ska bli luktfri rätt igenom måste man vänta tills att maskarna ätit upp all mat och börjat svälta ihjäl - om man inte har en kompost med flera avdelningar där maskarna kan flytta från en färdigäten behållare till en med mat i. Mina egna självbyggen är inte så avancerade än.