Tuesday, August 12, 2008

Tomater och sköljmedel


Nja, de där tomaterna smakade inte så mycket. Jag har alltid trott att om frukten* får mogna liggande i en skål istället för på busken blir den smaklös, så jag kan ha haft fördomar. Eller smakat på en tomat som inte var riktigt mogen. Jag får trösta mig med att vi kommer ha nya inom några veckor. Det är en fröjd att odla Tiny Tim, plantorna blir friskt mörkgröna och är hittills inte större än femtio centimeter. De första blomklasarna har släppt sina blommor, och min vana trogen stryker jag kring plantorna för att se när den första fruktkroppen bildas - jag tröttnar aldrig på det.

Fördelen med att odla tomater är att de är känsliga för miljögifter; om det är något ohälsosamt i vattnet eller luften vissnar de. Det intressanta är att varken de här eller föregående plantorna verkar lida. De första fick vatten ur torktumlaren - vatten som doftade av det icke svanenmärkta sköljmedel jag då använde. Sedan bytte jag till ett sköljmedel med miljömärkning; man blir blödigare när sköljvattnet går tillbaka in i munnen via det man odlar. Men jag kanske inte hade behövt oroa mig så mycket med tanke på hur de tomaterna mådde. Jag får trösta mig med den varma, goa känslan av att vara ännu litet mer miljövänlig.

*Ja, tomaten är en frukt, men används som en grönsak.

No comments: