Monday, August 11, 2008

Äntligen tillbaka i grottekvarnen...

Aaaaaah! Idag öppnade dagis igen. Lägenheten är tyst och jag kan sätta mig ner och jobba. Sonen är förmodligen lika lättad över att få träffa andra barn igen, här där vi bor är det ont om sådana om sommaren. Alldeles oavsett kommer jag hämta honom tidigt - det kan bli för mycket av det goda i början. Dessutom kan vi ju gå ner till grannen och titta på kaninen, något han tycker är roligt så länge jag inte talar för länge med kaninens matte...

En tur till lotten blir det oavsett vad han vill, det är dag att ta upp ny potatis till maten. Vis av erfarenheten kommer jag inte att rensa något ogräs när han är närvarande, jag har inte nerver nog idag att lära honom vad som är ogräs och vad som ska stå kvar.
"Här ska du se, här är en tistel, den ska vi... NEJ! LÅT BLI SOLROSEN! Nå, tistel alltså, om du tar på dig handskarna... Leker du lyftkran? Ja, vilken stark lyftkran du är! Heja! Om vi nu tar den här tisteln... NEJ! DET DÄR ÄR RABARBERN!"

Att lära en treåring att odla är inget för den lättstressade. Jag tror att jag ska satsa på den lugna vägen och be honom välja vilka nya växter han ska ha i sitt fönster.

No comments: