Monday, July 30, 2007

Funbo plantskola

Om du vill se perfekta skyltningar ska du åka till Plantagen

Vill du handla hos någon som kan och älskar blommor ska du åka till Funbo Plantskola.


Det är svårt att säga vad som gör att det märks att detta ställe är älskat. En del plantor skulle kunna se bättre ut, och det finns ställen som är rent igenväxta.

Funbo Plantskolas visningsdamm


Ändå finns här något som gör att jag tror att hela stället skulle se ut som planteringen nedan, bara man hade chansen. Man har kompetens, och en rejäl dos hjälpsamhet. När jag frågade efter nematoder till mina självvattnande krukor tog sig ägaren tid att ringa upp någon som visste när hon inte själv hade svaret. Hon kunde också beställa in en ny Polstjärnan åt mig, fast då hade jag sett att de hade andra roliga klätterrosor inne och avböjde. (I samma veva fick vi också reda på att personalens favoritglass är Geishastrut.)



Vill du ha de vanliga trädgårdsväxterna som jordgubbar, vinbärsbuskar, tagetes och annat kommer du att kunna hitta det. Måhända är det säkrast att komma tidigt på sommaren, plantskolan ligger nära ett flertal villaområden och trädgård är trend just nu. Man behöver inte heller vandra runt särskilt länge för att hitta det personliga i urvalet.



Själv föll jag för fikonen i växthuset (plantan med frukt hade någon köpt innan jag kom tillbaka med kameran. Grrr, förstöra ett fint motiv sådär...) Där finns också ett antal olika verbena, fuchsia och pelargoner, och man kan beskåda moderplantorna på två arbetsbänkar längst bak i växthus 1. Kryddor, chili och tomater finns också här. Dumt nog köpte jag ingen ny, vanlig basilika. (Det jag har i lådan just nu är thaibasilika, och jag tvekar inför att göra pesto som smakar lakrits.)



Det finns ett andra växthus också. Till hälften var det fyllt av växter till salu, resten var upplåtet till saker som provodling av olika tomatsorter.

Utställning över årets perenn genom tiderna


Här hittar man den stora vinrankan (och personalens arbetsbänk - P1 stod på i båda växthusen, vilket faktiskt var ganska avslappnande att lyssna på).



Här finns också en soffgrupp uppställd för den som vill sitta ner och tänka över sin trädgård och sitt urval (eller måhända bara känna smärtan i plånboken). Lägg märke till möbelstilen och det helt autentiska sjuttiotalsmönstret på dynorna.

Min make ignorerar trädgårdstomtarnas lockrop om tomater.


Denna soffgrupp är bara ett exempel på den omtänksamhet som visas mot kunderna. Att gå till en plantskola med en tvååring är annars ett företag som kan ge viss uttråkning - hos både tvååringen och föräldrarna/ståuppkomikerna/aktivitetsuppfinnarna. På Funbo Plantskola finns det en sandlåda. Och hade det bara varit en sandlåda vore det ordinärt, men den här är fylld med leksaker. Du slipper släpa med dig egna eller inbilla telningen att det går lika bra med plastmuggar...



Det ska dock erkännas att just min telning ratade sandlådan till förmån för de här.

Fem stycken blå undelater


I skrivande stund inser jag att jag inte tagit så många bilder av hur det ser ut utanför växthusen - vilket naturligtvis har att göra med att jag är en parkettodlare. Såhär blir man mottagen när man anländer till stället.



Som synes finns det skottkärror att låna för den som tänkt sig att storhandla, och utomhusträdgården är synnerligen promenerbar. Den är liten och ändå hittar man ofta överraskningar när man vänder runt ett hörn ("planerad i rum" som det heter på trendspråk). Till min stora lycka hittade jag flera frigolitmoduler med Rügen månadssmultron - något som är omöjligt att hitta på Bauhaus och Plantagen. Tillsammans med telningen smakade jag litet på hallonen som växte vilt mellan borden i rosutställningen, och sedan föll jag i djup kontemplation framför vinplantorna.

Jag har länge drömt om att odla vindruvor.


Hur tar man sig dit, då? Tja, bil är ett lämpligt alternativ, plantskolan har parkeringsplatser och ligger nära en av Uppsalas större vägar. Nära betyder i det här fallet att du tar väg 282 från Uppsala mot Almunge, kör en dryg mil och svänger höger så är du framme. Har du inget körkort kan du ta Uppsala länstrafiks buss 809 från Uppsala Centralstation och hoppa av vid Bärby Station i Gunsta. Själva bussresan tar då 12 minuter och promenaden till Funbo Plantskola ca 5.

Yo, mannen! Vill du ha en juste deal på tomater?


Ett roligare alternativ om sommaren är att göra en picknick (det finns trädgårdsbord att äta vid, och glassförsäljning på i kassan) och ta Lennakatten ut. Plantskolan ligger nämligen precis invid spåren och har man tur får man se ett ångtåg passera medan man är där. Reser man med Lennakatten hoppar man av vid station Bärby, och går sedan ca tvåhundra meter. När jag har rest med ångtåget har det funnits en godsvagn som används för att transportera barnvagnar i - och kanske går det också att stuva in jordsäckar och mindre träd där om man frågar på resan ut.

För den som inte redan anat kan jag avslöja att Lennakatten är Uppsalas museijärnväg. En entusiastisk förening kör historiska rälsbussar och ångtåg mellan Uppsala Östra och Faringe. När vi besökte Funbo Plantskola senast hade vi turen att se inte mindre än två ångtåg tuffa förbi. Jag försökte verkligen få till en tjusig bild, men det är attans vad sådana där järnhästar kan vara snabba för en gammal digitalkamera.



Denna post är en del i kampanjen för att adoptera en plantskola. Adoptera en du också.

Detta var alltså mitt adoptionsreportage från Funbo plantskola. Nu hoppas jag få se flera sådana bland er andra - och det beror inte alls på att jag vill hitta fler sådana här ställen att besöka, o nej... ;-) I morgon gör jag min första veckosammanställning över adoptioner, så får ni som är nyfikna reda på hur det har gått hittills. För skoj skull har jag också lagt upp en ny omröstning i marginalen här bredvid.

No comments: