Thursday, June 02, 2011

Parkettodlaren borde packa...

Jag tror jag glömde uppdatera bloggen förra veckan. Dumt av mig. Jag är bortskämd med mina andra bloggar, där posterna kan tidsinställas så att det alltid finns nytt att läsa på rätt datum. När Parkettodlaren flyttat till sin nya plats ska ni slippa sådana här avbrott. Det är alltid dubbelt - visserligen blir posterna inte absolut färska nyheter, men å andra sidan dyker de upp som de ska, och är ofta bättre än de poster jag rafsar ihop med vänster hand för att det är uppdateringsdag.

Det blir mycket rafsande just nu. Vi vårbrukar tre kolo... odlingslotter samtidigt som vi flyttar till en ny lägenhet. Lotterna har fått mest uppmärksamhet, så nu sitter jag här i ett hem som inte är packat alls och undrar hur i alla världen vi ska kunna köra iväg bohaget på lördag. Nu på lördag alltså. Som tur är har jag inga odlingar att flytta. Jag försöker tänka på vad jag ska ha i de fönster som jag kan lägga beslag på, men det är litet svårt att koncentrera sig för tillfället.

Tack vare ett impulsköp vet jag däremot vad vi ska ha på balkongen. Vi handlade rosor till Precious på Funbo plantskola, och de hade ställt en rad med olika vindruvsplantor i närheten av rosorna. Jag har alltid velat odla vindruvor. När jag stod där vid plantborden kom jag inte alls ihåg varför jag inte köpt en planta förut, utan plockade på mig en planta härdigt labruskavin. När jag läste odlingsråden i bilen på väg därifrån mindes jag desto bättre. Labruskaviner är kalkskyende. Inte precis vad en vill veta när en odlar i Uppsala som är känt för sitt kalkhaltiga vatten (innan staden började avhärda centralt var det i det närmsta tuggbart). Som tur är har jag kvar en del rejäla odlingsbackar sedan förra året, och torv är inte speciellt dyrt.

Parkettodlarmaken har å sin sida kastat sorgsna blickar på allåkerbären. Han är norröverifrån och växte upp med åkerbär ungefär som sörlänningar växer upp med smultron. Han skulle älska att ha några askar allåkerbär i frysen. Tyvärr är de också surjordsväxter, och fungerar inte alls här i kalkområdet. Min far försökte i flera år odla åkerbär i liknande jord och fick efter mycket kämpande se en (1) blomma på en planta, men inget bär. Så om jag ändå ska plantera en vinplanta i en stor back på balkongen - varför inte fylla på med några åkerbär? De får vackra rosa blommor som kommer att matcha min enda fuchsia perfekt. (Bara en fuchsia i år - jag måste vara sjuk...) Och med detta ordnade sig liksom hela balkongplaneringen. Jag funderade ett tag på att lägga till amerikanska blåbär till samlingen. De är surjordsväxter, och bären är goda. Sedan drog jag mig till minnes hur STORA sådana buskar blir... En rosa balkong fylld med vindruvor, allåkerbär och en fuchsia blir alldeles lagom.

No comments: