Thursday, June 09, 2011

Värmande jobb


Det är varmt nu, och naturligtvis har jag då som mest kroppsarbete att göra! Jag har precis tillbringat tre timmar på en av våra lotter (Angelina), kommit hem för att tvätta och undvika dagens varmaste timmar, och kommer att ge mig ut i kväll för att jobba två-tre timmar till. Skulle jag få tråkigt kan jag dessutom roa mig med att packa upp efter flytten, eller planera nästa flyttomgång om knappa två veckor.

Egentligen skulle jag nu förse er med ett nytt avsnitt av handboken i parkettodling, men mina anteckningar har försvunnit. Förhoppningsvis var det inte i flytten, utan de kommer att dyka upp inom några dagar. Tråkigt. Det var nu jag skulle in på väsentligheterna, som att välja jord och vilket fönster en ska odla i. Har jag inte hittat dem till nästa vecka kommer jag att rekonstruera dem så att ni kan få läsa avsnittet då.

Just nu jobbar jag av ogrässkäl mest med mina uteodlingar. Ogräset ser ni på bild där uppe. Har ingen aning om vad det heter, men det sprids över hela lotten med djupt liggande rotlöpare. Varje gång jag kommer dit går den mesta tiden åt att rensa bort det, och om jag har tur kan jag så efter det så litet grann. Nu har jag bestämt mig för att allt ska bli klart - därav att jag ger mig ut i kväll också.

När ska jag starta upp mina inomhusodlingar då? I Juli, tror jag. Innan vi packat och flyttat klart är det liksom ingen idé. Jag har ju tre hela fönster till mitt förfogande, och nu funderar jag på om jag verkligen ska starta upp ett dvärggranatäppelträd och en eukalyptys. Jag har fröna och det vore roligt att ha litet riktigt exotiska växter hemma.

No comments: