Tuesday, July 07, 2009

En fotoexposé hemma hos Parkettodlaren


Detta är foten på körsbärsträdet ute på balkongen. Själva trädet är litet skalligt just nu (jag tror det hann torka när våren satte igång), så jag besparar er den bilden. Här ser det ganska trevligt ut, förutom att penséerna börjar bli en aning bedagade. Igår petade jag ner krassefrön för att kunna ersätta dem med frodigt grönt bladverk, och förhoppningsvis några fina blommor. Har ni ögonen med er ser ni också de första bladen på 'Enorma'plantan jag har sått vid stammen. Tanken är att den ska växa upp i kronan och täcka de kala grenarna. Vi får se hur långt den kommer med tanke på att vi redan är inne i Juli.


Inomhusodlad potatis. Den har haft dåligt ljus och blivit strakväxt, men är ändå ganska dekorativ. Har ingen aning om vilken sort det är - jag satte två sorter på groddning och glömde märka kartongerna... Gör inte om mitt misstag - en märkpenna är enkel att få tag på. Det ska bli intressant att se hur många potatisar plantan orkar producera under de här förhållandena - jag återkommer med en knölräkning.


Torkan har gått hårt åt tomaterna, trots att de har självvattnande krukor. Trips och andra sjukdomar härjar fritt bland löven, och ändå sätter plantorna fortfarande frukt. Nu när vi äntligen rensat upp på balkongen (sista dagen utan regn här i Uppsala) står de här först på tur att bli åtgärdade. Det blir en komplett utrensning, är jag rädd, men det är trots allt inte svårt att så nya tomater så jag tar saken med jämnmod. Dessutom får jag en chans att prova de frön jag fick i Föreningen Sesams stånd på Nordiska Trädgårdar i våras.


Har ni sett ett sorgligare kryddfönster någon gång? Plantornas och min hälsa går hand i hand, så det här är nog en bra bild av hur jag själv känner. (Jag har varit sjukskriven så många gånger att det är löjligt, faktum är att jag är hemma sjuk när jag skriver det här...) Det blir utrensning här med, fast jag kommer nog låta citrontimjanen i förgrunden leva - den har överlevt allt, även tripsen. Mina finanser tillåter fortfarande inte att jag köper biologisk tripsbekämpning, så jag får hålla till godo med gammaldags metoder som extrem renlighet och måhända en del såpduschar.


Till sist har vi arbetsrummets bedagade skönheter, tre krukor död indiankrasse 'Alaska'. De hade inte en chans när värmen satte in eftersom jag då inte använde rummet och såg hur det var fatt förrän det var för sent. Nu har jag inrett en arbetshörna här (det ni ser i bakgrunden är, förutom mitt skrivbord, min stickmaskin - det är en makalös manick!) så kanske nästa omgång plantor har bättre förutsättningar. Jag är frestad att bara ta bort det vissna och peta ner nya frön i krukorna, men jag ska låta bli; jag vet ju inte om det också finns vissnesjuka i jorden.

Dåså, nu vet ni vad jag har att jobba med. Förhoppningsvis ska jag hinna göra det mesta under veckan som kommer - allt beror på hur mycket jag orkar.

2 comments:

Allers Trädgård said...

Odjur härjar nu också i mitt växthus. Löss och vita flygare... Beställde biologisk bekämpning - men jag håller med: de är så sanslöst dyra de där nyttodjuren! Hjälper de nu inte får man överväga om det är rimligt.
Tack för förslaget om månadssmultron på vår blogg. Kanske är det helt rätt tänkt, att satsa på något annat – fast vi älskar jordgubbar!
Hej hej
/Ann Marie

Rosengeranium said...

Basilika lär ska skrämma bort vita flygare - men det ska vara gigantiska mängder av den (vilket i och för sig inte är så svårt bara man får den att börjarväxa), och mot lössen hjälper ju kross- och såpmetoden, så det finns billigare vägar. Som tur är.

Men om ni älskar jordgubbar kanske ni ska ta remonterande jordgubbar istället. Såna finns ju också nu, och då får ni ju gubbar hela sommaren! :)