Thursday, September 27, 2007

Första skörden av intressanta hemsidor

Jodå, jag har surfat tidigare också, men tidigare har jag mest samlat på hemsidorna i min bokmärkeslista. Nu har jag äntligen gått igenom dem, och lagt till några nya. I och med att jag letar saker som ska vara till nytta har jag än en gång tänkt igenom vad jag vill med mitt odlande. Det första kravet är att det ska vara så lite tjafs som möjligt. "Tjafs" är i det här fallet saker som nya och komplicerade odlingssätt, alltför komplicerade odlingskärl och odlingsmedier.

Hm, jag borde nog formulera det där positivt. Okej; parkettodling ska vara enkelt, utgå från kunskap man redan har och man ska i större delen av fallen kunna använda saker man har hemma.

Detta krav fällde den här hemsidan Greenpine lane som användet hydro- och aerokultur under LEDljus (lampor som använder dioder istället för glödtråd). Den är också svår att läsa, men jag har med den ändå, för det är tröstande att se att man kan odla så avancerat med så pass enkla medel. Och vem vet, den dag vi äntligen köper den där gigantiska innerstadslägenheten kanske jag viker ett rum för sådana odlingar.

Den här sidan var mycket bättre; Container Vegetable Gardening. Någon som verkligen kan det här om odling har skrivit en kort text (jodå! ni anar inte hur låååånga de kan bli) om hur man startar grönsaksodling i krukor. Även om texten riktar sig till nybörjare så är den bra för halverfarna odlare som jag; den är en liten fusklapp att ha när kunskaperna behöver repeteras. Särskilt användbar är den lilla tabellen längst ner som listar jordbehovet för olika växter. Ett litet ord om måtten bara, en tum (inch) är ca 2,5cm, och en us gallon är ca 3,8 liter, så har ni en chans att omsätta uppgifterna i vettiga mått.

Den sista hemsidan är en favorit Container Gardening: Plant and Grow Tomatoes in a Small Space for Healthy, Nutritious Meals. Den handlar om att odla tomater i krukor. Även om jag inte är en vän av tomater så får jag här litet tips om högavkastande sorter - något som är högvilt för parkettodlare. Tomater tillhör nattskattafamiljen och är giftiga i allt utom bären, så jag tror att detta blir en planta som får bo i mitt arbetsrum.

No comments: