Friday, September 14, 2007

Tillbaka!

Jordmandeln behöver planteras om...


Hallå på er alla! Tack för alla era gulliga kommentarer!

Äntligen är jag tillbaka. Jag har jobbat hårt med detta PM och sedan varit tvungen att vila. Nu börjar äntligen livsandarna återkomma; jag vill städa! Ni vet hur det blir i ett hem där någon går helt upp i sin uppgift? Tvätt i stora högar, post och viktiga papper där de råkar hamna och eftersom vår Roomba brutit en borste också oäääääändligt grusiga golv. (Jag måste beställa just denna borste från USA eftersom den svenska återförsäljaren inte har den i sitt sortiment - varför säljer man då Roomba överhuvudtaget? Nåja, utan dem hade jag inte haft en självgående dammsugare alls, så jag klagar bara litet.)

Livsandarna hos mina inomhusträdgårdar kan jag inte klaga på. I förra veckan använde jag för första gången enbart hemodlade grönsaker i en gryta, och jag kan varje morgon dricka mig en kopp starkt citronmelisste, vilket lär ska vara virushämmande. Av en slump har jag också upptäckt att sorgmygg verkar ogilla om man planterar vitlök i krukorna. Jag hade ett par klyftor som börjat skjuta skott, så jag pillade ner dem i min örtaträdgård för att se vad som hände. Sorgmyggorna är nästan helt försvunna ur denna kruka. Detta måste provas i alla trädgårdarna!

Projektet har nu kommit till ett stadium där det måste ses över, dock. Nu vet jag att det går att odla grönsaker i plastbaljor. Det är dags att räkna ut hur man odlar tillräckligt för oss alla tre.

No comments: