Friday, December 14, 2007

Planeringen fortsätter

"Odla kryddväxter och grönsaker inomhus" av Joy O.I. Spoczynska har gett mig en del idéer, men det är inte helt lätt att planera en växtföljd för inomhusklimat (full recension av boken kommer snart). Jag har kommit så långt att jag tänker utöka mina odlingar av citronmeliss över förkylningssäsongen, dels eftersom den är virushämmande, men också för att den växer långsammare under vintern. Det behövs helt enkelt fler plantor att skatta ifrån. En annan idé jag fått är att lägga upp en enkel översikt över olika grödor där jag lätt kan se hur mycket tid en planta behöver från sådd till skörd och vilka förhållanden den kräver. Så mycket har jag förstått att jag ska satsa på tropiska växter som trivs med att duschas dagligen.

Och just det: lysrör, jag behöver massor med lysrör.

2 comments:

Lilla B said...

Hur skulle det vara att odla i ett gammalt avdankat akvarium? Är det en idé, kanske?

Rosengeranium said...

Litet tungt - akvarium är ofta gjorda i glas. Vi har vaga planer på att kombinera parkettmakens sovande akvarieintresse med hydrokulturer dock...